Tuesday, May 10, 2011

Glass & kjoler

På vårt besøk til Sunnmøre for kort tid siden rakk vi litt av hvert. Jeg har ei (nesten)kusine som driver eget glassblåserverksted i Ålesund, Ingrids glassverksted. Vi måtte selvfølgelig innom der. Hun lager de nydeligste ting, og jeg syns humor og farger er sentralt i mye av det hun designer. Vi fikk til og med prøve oss på forming og blåsing av glass. Kjempemorsomt og VELDIG vanskelig!

Judith Beck er en annen designer fra mine hjemtrakter, som kreerer de vakreste kjoler. Ingrid selger noen av kjolene hennes i glassverkstedet sitt, som dere ser på noen av bildene under. Men jeg og Kaja fikk også besøke kjoleverkstedet hennes. Kaja fikk prøve kjole, hatter, vesker og stæsj. For ei ni og et halvt år gammel jente som drømmer om å bli klesdesigner var dette himmelen:-) Desverre var vi hos Judith litt sent, så lyset var dunkelt. Noe bildene bærer preg av. Men jeg tror dere ser at vi koste oss:-)
Her kommer et bilderas med glass og kjoler♥


I glassverkstedet holder to katter hus. Peder og Lille Søte. De bor i denne herlige kommoden, og der trives de godt:-) Peder var ute på vift da bildet ble tatt.




Vi former og blåser!





















































































































Så du noe du likte? Hvis du er i Ålesund så anbefaler jeg virkelig en tur i Moloveien. Der ligger bl.a. Ingrids gassverksted, og en fantastisk bruktbutikk som heter Trankokeriet.

God kveld:-)

* * *

Elin Pelin Pøyle 

11 comments:

  1. Så koselig dere har hatt det på tur :) Har bestandig ønsket å blåse glass jeg . Og farget glass er så fint , masse fine glassting der ;) Må ha vært gøy med prøving av klær for ei målbevisst frøken :)
    Klem fra Janne

    ReplyDelete
  2. Glasblåsing er nok ein kunst å få til, men så artig å ha prøvd:) Det var jammen mykje fint i den butikken, du!
    Klem ♥

    ReplyDelete
  3. Å, jeg har en drøm om å besøke Ålesund en gang. Har alltid hatt lyst til det og vet at jeg skal, det er bare et spørsmål om når. OG da har jeg kjempelyst til å titte innom denne vakre butikken!

    Kaja er bare så superskjønn!! Så hærlig at hun har bestemt seg allerede nå for hva hun vil. Målbevissthet er bra! Tirsdagsklæm

    ReplyDelete
  4. Åja, de farga vasene der har jeg tenkt mye på! De er sååå fine! Kunne tenkt meg en i hver farge!! Ikke vanskelig å se at kaja kosa seg der nei:) Søtere og livligere jente finns ikke tror jeg:) Jeg er på jobb i kveld, 1 dag til så har jeg langfri! Jippi! Håper alt står bra til! KLEM.

    ReplyDelete
  5. Skal sjekke ut beste gang! :) for ei nydelig jente du har! :)

    ReplyDelete
  6. Blir med som blindpassasjer på neste tur...M

    ReplyDelete
  7. Ålesund skal virkelig besøkes, det er vel en av Norges vakreste byer?:)
    Og da går selvfølgelig turen til disse butikkene, liker spesielt godt glasskunsten , de vasene sikle, sikle:)
    Kaja ser ut til å trives ja, blir nok designer og modell denne jenta:)

    Varm klem fra Trine:)

    ReplyDelete
  8. Så gøy ut!

    De matte glassvasene som stod litt på skjeve var bare NYDELIGE!!

    Ha en fin dag. :-)

    ReplyDelete
  9. Det så så gøy ut! Så vakre glassprodukter og kjoler. Men den fineste av dem alle, det var jenta di!! ♥

    ReplyDelete
  10. Herlige bilder! :) Ser at dere koste dere ja ;) Enig med deg i at farger og humor kommer godt frem i Ingrid sin design!
    Har vært i Ålesund, men det er mange år siden.. Husker allikevel at det var en vakker by! For en herlig opplevelse for ei jente som vil bli klesdesigner når hun blir stor :) Artig!

    ReplyDelete
  11. Om jeg så noe jeg likte ja! Det skal være sikkert og visst. Utrolig mye lekkert, og jeg falt fullstendig for eggevasene. Har du noen aning om pris, og vet du om hun sender i posten? De var jo bare så herlig lune. Tenk å ha en liten serie av de i glade farger da! =D

    Takk for at du deler. Det må ha vært en knalldag. :)

    ReplyDelete

Så hyggelig at du tar deg tid til å skrive litt:-)