Saturday, October 1, 2011

Henriette Schønberg Erken

Henriette Schønberg Erken. Husstellærer og kokebokforfatter.
 [...] men det store gjennombruddet kom med Stor Kokebok (1914), et monumentalt, encyklopedisk verk av internasjonalt format. Den inneholdt råd om alle deler av husholdningen, f.eks. hvordan man skal slakte en gås, og oppskriftene spente fra “Gaaselever-brioche” til “Stuet fiskeindmat” via hennes egen favorittrett fårikål.
lånt fra STL


Jeg er oppvokst med Schønberg Erken's Stor Kokebok i bokhylla, og jeg husker at den ble stadig referert til i barndomsheimen når det var kokkelering på gang. Hun var raus med fløte, egg og smør den godeste Henriette, så nå i disse lavkarbotider er det kanskje duket for en renessanse?
Jeg slipper i hvert fall å stå å klø meg i hodet neste gang jeg lurer på hvordan jeg skal slakte en gås. Henriette ble nemlig med meg hjem i dag. Sammen med to nydelige glassboller i mint og et granny-style dynetrekk som er så vakkert at jeg ikke klarer å slutte å se på det (her tjener det som duk for kokebok og glassboller).
























I kveld har vi treff med boksirkelen igjen. Det blir stas med venninner, god mat, vin og litterær diskusjon:-) Og boka var utrolig bra. Om du har sansen for svart humor og det litt absurde, så anbefaler jeg virkelig Slaktehus 5 av Kurt Vonnegut! 


Og sent i kveld trekker jeg min GiVekk, følg med!!


Kjære frender, ha ei fantastisk helg!!!


* * *


Elin Pelin Pøyle


2 comments:

  1. Hei! Så moro at dere skal på tur da!! Neste gang blir jeg og Eskil med :) Har ingen gode tips om aalborg by, men kom på at Høytrykk hadde et innlegg om det i sommer:) http://hoytrykk.blogspot.com/2011/06/aalborg.html#comments

    Du MÅ innom tiger :)
    Håper du har en fin kveld på bokkveld! Blir spennende med trekning! KLEM.

    ReplyDelete

Så hyggelig at du tar deg tid til å skrive litt:-)